</head>

Letandet fortsätter

Resan här uppe i landet fortsätter. Jakten på besök av lunsen är i full gång. Igår var vi på Ölavattnet i Ytterhogdal utan uppmuntran. Svårt att gå då det var både vatten och snö på isen vilket gjorde det väldigt jobbigt att gå. Vi hade fått vissa tips på olika 'hotspots' av personer som brukar vara där och fiska och lyckats. Ingenting funkade för oss mer än att vi lyckades tillsammans få ca 100 ok-fiskar. Vi bestämde oss snabbt för att vi skulle fortsätta vår resa mot Strömsund innan det blev för sent. På vägen upp stannade vi och bytte några ord med Peo Nilsson som även han gav lite tips. Vi fortsatte åka upp efter samtalet. Allting gick bra och vi var framme vid sex i stugan, tog lite att äta och kröp i säng tidigt då vi var bestämda med att åka tidigt till ett av mina favoritvatten.
Imorse vaknade jag klockan sju då jag trodde att pappa skulle väcka mig då vi skulle gå upp klockan sex. När jag frågade han fick jag som svar att det hade blåst väldigt mycket på morgonen så han kunde konstatera att vi aldrig skulle orka med en så lång dag ute i blåsten så han lät oss sova en timme extra.
Vi åkte iväg mot vår destination vid niotiden och var framme vid Rudsjön. Runt klockan tio var vi ute på isen. Planen var som så att vi skulle fiska av oss lite inne vid land så vi skulle klara av att sitta still såpass länge som vi skulle göra senare då vi skulle bege oss långt ut på isen för att försöka mäska till oss storabborren. Vi gjorde några hål intill land och testade oss fram. Dagens händelse var när jag suttit i ett hål i ca 5 minuter och gjort några riktiga lockryck under den tiden och tittade ut vart jag skulle göra nästa hål. Höll då still spöet ett litet tag. Gjorde ett bestämt lockryck och väntade på att pirken skulle sträcka ut linan då jag skulle göra ett till. Innan jag hann göra rycket så satte sig en riktigt fin abborre. Jag kände inte detta så i mitt andra planerade lockryck böjde sig spötoppen riktigt ordentligt och det tog helt stopp. Jag ropade till pappa att jag hade på något bra då skrattade han åt mig och sa åt mig att samla mig och försöka på den igen. Släppte i pirken i vattnet igen för att fortsätta på denna hemliga varelse för att få upp den. Gjorde lite små lockryck då endast toppen rörde på sig och jag såg att det fanns en antydan till napp. Väntade ytterst lite tills jag fick klartecken att det var napp och gjorde ett mjukt men bestämt lockryck. Fisken var på. Jag drillade och när jag var säker på att den satt riktigt ropade jag på pappa då han skulle komma och hjälpa mig för att landa den. Innan han hann komma fram till mig så gick antingen linan mot iskanten eller så var linan skadad sedan innan, hur som helst så gick linan av och fisken försvann iväg med min pirk och krok. Några svordomar kom ur min mun innan jag ens hade tanken på att knyta på en ny pirk.

Denna dag levererade inga stora fiskar. Iallafall inte så stora som vi va ute efter. Men alla utom Ronja (som mest hade kul med att kasta snöboll och följa med och titta) hade kontakt med en av de fiskar vi va ute efter. Jag hade en som tog pirken. Rasmus blev av med kroken och pappa rev en. Fisket mellan 09.45-17.15 har gjort oss trötta.

Det är fortfarande lite oklart vart vi ska ta vägen imorgon då vi inte vet om vägarna är plogade eller inte. Har många alternativ, så något ska vi nog allt hitta på.

Ps. Text och bild om SM kommer i slutet av veckan. Tar vara på tiden här. Ds.

Den utsatte

I skolan har vi fått i arbete att göra en film om förtryck.
Jag finns bakom kameran. Leo spelar den utsatte. Tim, Alexander och Tim är de som utför de största förtrycket.

Lurigt fiske på Östersjön

Lite halvtrött kan jag erkänna att jag var imorse när jag skulle gå upp ur sängen för att åka iväg och fiska då vädret inte alls var lockande. Jag, Rasmus och Tim styrde mot Filipstad innan vi svängde av ner mot Storfors.
Vi möttes utav snö och blåst på parkeringen och vi alla var medvetna om att det skulle blåsa ännu mer ute på sjön. Med en chansning följde jag och Rasmus med pappa ut på sjön då vi hört att det fanns chans till att det kunde finnas större fisk. Utan en enda känning och halvt genomfrusna efter 20 minuter bestämde jag mig för att ta med mig den sjuka Rasmus mot lä där vi fick igång fisken ganska direkt. Eftersom kylan var så hemsk fick man ta flera pauser så man kunde springa en sväng för att få upp blodcirkulationen. Dessa springturer tog ofta fart mot Rasmus för att värma honom och se ifall allt var okej med han. Dessa pauser kan ha vart avgörande för min placering i tävlingen, men var verkligen viktiga för mig. Jag valde att delta i dam-seniorklassen idag då jag såg att det var mer att kämpa för då. Drygt 1 hg skilde det mellan 1,2,3. De platserna knep Britt Lindgren 1714 gram, Laila Votolainen 1643 gram (förlåt om jag stavade ditt namn fel Laila) och jag 1604 gram! Även i denna tävling hade jag som mål att slå Britt. Med drygt ett hekto kvar tills det så är jag ändå otroligt nöjd med min insats. Att jag lyckades med detta svårfiskade. Stå ut med kylan. Jag lyckades få ca 130-150 otroligt små fisk.
Jag är stolt över min prestation!!

En dubblé på ett annat vis

Igår under fiskepasset stötte jag på detta. Det är då första gången för mig det händer. Det är alltså en jagande abborre med en mört i munnen som nappade på mitt spö. Otroligt kul tycker jag!

Uppladdning med blåbärspaj

Sitter nu med sakerna redo i hallen, kläderna framme på stolen - jag är redo för ett fiskepass!
Jag och Rasmus ska ta oss en tur för att testa på lite nya vatten. Vi har nu laddad upp med tacos och blåbärspaj. Håller tummarna för allt ska gå bra. Ha en trevlig helg!