</head>

Erik drillar Mekong

Historien bakom praktiken

Är nu hemma i Sverige efter fyra veckors praktik i Thailand. Det har vart fyra veckor av stor erfarenhet. Som ni alla vet så åkte jag tillsammans med Erik Petersson. Men vet ni hur jag fick jobbet? Om inte så ska jag berätta det för er nu.
I september 2012 ingick jag i ett sponsoravtal med ProlineFishing. Någon vecka senare så fick jag ett namn på den andre personen som skulle sponsrad. Det var Erik Petersson ifrån Osby. Ganska tidigt tog vi upp kontakten och jag fick veta vilka otroliga kontaker denne kille hade. Kontakter i både Thailand och Norge kan inte vara sant för en som bara är 17 år. När han senare berättade att  han skulle till Thailand för att göra sin praktik och en länk till platsen skickades till mig och jag fick se bilder blev jag helt frälst. Han fick som svar 'Om du ska till Thailand för att göra din praktik så förstår du att du inte kan åka själv. Jag måste åka med dig ;-)'  Vi pratade inte mer om det den gången och jag gick och var lite sisådär smått avundsjuk.

Två veckor senare så fick jag ett samtal av Erik då han snabbt berättade för mig att jag skulle få åka med han till Thailand på praktik. Jag skrattade och gjorde några fåniga ansiktsuttryck när han sa det. Senare kom det fram att det var sant, han försökte iallafall inbilla mig det. Tiden gick och var och varannan dag så pratade jag med Erik om detta utan att tro att det var sant. Han bollade fram och tillbaka med ägaren om tid och allt annat man behövde veta. Jag trodde han skämtade totalt över att jag skulle med. Jag började bli lite smått fundersam runt årsskiftet så jag mailade resorten för att fråga om det var någonting som de behövde veta om mig innan jag åkte dit. Fick ett svar tillbaka som avslutades med att det skulle bli kul att träffa mig. Trots detta så förstod jag fortfarande inte. Jag tog alla sprutor som behövdes. Och för varje spruta som jag tog så blev jag argare och argare. Det var ju helt i onödan som jag tog de, det är ju bara ett skämt. Det är för bra för att vara sant att få göra sin praktik i Thailand.

Den 4 april 2013 så får jag ett samtal utav mamma. Hon säger med ganska uppspelt röst att min biljett till Thailand nu är bokad mellan den 19/5-16/6. Jag blev helt tyst och hon fick säga det än en gång till mig. När jag då förstod att det var sant så började jag dansa, skrika, skratta och bli helt uppspelt. Eriks mamma hade då hjälpt oss båda att boka biljett.

Detta är en resa som jag aldrig kommer kunna tacka Erik tillräckligt mycket för. Jag vill att ni alla ska veta att det är Erik Petersson som har fixat allt detta åt mig, då menar jag allt. Det är en sak som kommer finnas med mig hela livet. Det är Erik som har mailat och frågat ägaren om det är okej att han tar med sig en till för att göra praktik. Det är Erik som har bokat biljetten. Det är Erik som ska ta på sig all berömmelse. Det  är Erik som är värd vad som helst för att ha gett detta till mig. Det är Erik som jag måste tacka ordentligt. Det är Erik som är en helt obeskrivlig människa som hjälpt mig. Tack Erik, tack!

Tack Erik än en gång!

Sista frukosten

Sista frukosten för min del här i Thailand. Sitter och äter en god BLT-baguette, dricker te och skriver vykort (bättre sent är aldrig). Idag så går vårt plan hem mot Sverige. Vi lämnar resorten 17.00 thailändsk tid och är i Danmark 07.40 svensk tid. Kommer bli svårt att ställa om sig på tiden..
Ha det bra alla där ute så kommer ni fortsatt få se bilder, texter och klipp om min tid här i Thailand!

Ett stycke Siamesisk karp

Börjar med att berätta för er att vi har vart vädigt upptagna nu i en veckas tid och jag inte haft någon kraft att skriva efter jobb. Men denna veckan, som även är den sista, kommer vi ha mer tid. Vi har endast två dagar till att jobba innan de är så snälla och ger oss två extra dagar ledigt innan vi ska hem.

Paradiset än en gång.

Jag tänkte nu skriva lite om vårt andra pass vid vattnet för mig och Erik.
Erik hade noga sagt åt mig tidigare att jag var tvungen att lära mig mer om hur utrustningen fungerade då jag tidigare inte hade en enda aning om hur någonting gick till. Jag gjorde min läxa som fixade så jag och Erik inte behövde sitta på samma plats när vi fiskade, utan vi kunde sitta en bit ifrån varandra.Vi började fiska vid halv tio efter en sovmorgon med finfrukost. Under frukosten berättade han för mig och alla andra att om han lyckades få en Mekong Mal över 100 lb så skulle han äta en av betesfiskarna rå.
Då jag fortfarande inte alls var 100 på hur allt fungerade så kom Erik över till mig och hjälpte mig med att kasta ut. Han gick tillbaka till sig och kastade även ut sitt. Inte tog det många minuter innan Erik krokade en Mekong Mal. Min första blick var inte på Erik, utan på hinken med betesfisken i. Mycket riktigt så var även detta en fisk över 100 lb. (han har fortfarande inte ätit fisken)

Erik tillsammans med Jut och fisken som avgjorde en av hans lunchar.

Sedan så gick jag tillbaka till min plats och slängde ut sakerna. Tiden gick och jag hade inte fått någon fisk då klockan var tolv. En guide gick förbi och frågade varför jag inte stod och drillade. Jag gav han ett snabbt svar tillbaka att det berodde på att han inte hjälp mig. Vi tog upp sakerna redo för att rigga om. Valet blev att fiska med endast en pellet på varje spö för att få lite variation än vad  många andra brukar fiska med. Jag hade endast två PVA-påsar hos mig som vi fyllde upp. Med hjälp av Jut så fick vi ut sakerna, dock inte dit vi ville. Men med tanke på att jag endast hade de PVA-påsarna hos mig så valde vi att testa där i ca 1 timma. hade jag inte fått något då så skulle vi kasta om på nytt.

Erik drillar för fullt.

Jag satt ibak i skuggan för det var en varm dag. Efter ca 20 minuter så fick jag en känsla att jag snart skulle ha på någonting. Jag ställde fram stolen precis bakom mina spön och spännde blicken i vänsterspöt. Alarmet gav ifrån sig ett snabbt ljud som fick mig att hänga över spöt berädd på att göra mothugg. Bara några sekunder efter detta så ljuder alarmet som aldrig förr och lina dras ut. Snabb som jag är så stod jag upp och drillade fisken snabbare än ett ögonblink. Ropade tille Erik att det nu var min tur att få drilla.
Även min tur att drilla.

De första tre minutrarna så var det riktigt roligt, men sedan efter det så började spöt göra ont. Det tryckte alldeles för mycket för att jag skulle ha en chans att hantera det. Mycke klagomål samtidigt som jag verkligen njöt av att få drilla. Fick höra saker som om att det kunde vara sjöns största och allt annat. En kamp på ca15 minuter gjorde mig lagom mör i kroppen. Med hjälp av Chris som håvare så fick jag in fisken. Resultatet blev en Siamesisk Karp på 103 ib, vilket blir 47,38 kilo. Trött som jag var gick jag och satte mig hos Erik i en timma innan jag ens hade kraft att orka kasta ut mina saker igen. En otrolig fisk med sjuk kraft.
Inväntar posering för foto.

103 ib Siamesisk Karp tillsammans med en utav guiderna somm fick hjälpa mig hålla upp fisken då min amuskler inte räckte till.

Som sagt, starka fiskar.

Senare kollade vi upp hur stor världsrekordet var då guiderna hade pratat om att det va nära. Det var hela 5.62 kilo från världsrekord. Obsekrivlig lycka.

Film på största delen av fighten.

Idag kör vi igen!

Mer bilder från vår första fisketur

En av alla bilder på de underbara trollsländorna.

Erik riggar iordning.

Uppladdning med chips.

Paradiset.

Färdig för fight.

Lunch och nedkylning.

Erik tar sig ett dopp.

Sprite.

Himlen är oskyldigt blå.

Den otroliga första beröringen som fick mitt hjärta att slå lite extra.