< /head>

Drömfisken

Matilda har nu bett mig att gästblogga om vår första dag bakom spöna. Detta inlägg kommer handla om hennes första fisk här i thailand och jag kan väll bara säga att det var en riktig drömfisk att börja med.
 
Vi hade nu jobbat fem dagar och det var nu vår första dag att fiska. Vi hade bestämt oss att sova lite längre men redan klockan åtta hörde jag någon knacka på min dörr. Matilda hade knappt kunnat sova under natten och hon kunde knappt förstå att vi skulle fiska. Jag själv som hade fiskat här för 4 år sedan var rätt lugn men ändå riktigt taggad. Vi fixade spöna och var redo för att börja fiska. Vi fiskade med två spön var och sen hade vi ett flötmete spö som vi delade på. 
Matilda spanar ut över sjön

Fisket var väldigt segt men med mycket fisk som visade sig i ytan. Vädret var inte optimalt för fiske, 38 grader och strålande sol. 
 
Kvällen började närma sig och det var bara 30 minuter till fisket skulle sluta. Vi var taggde men båda 2 trodde vi inte skulle få något denna dag. Med 15 minuter kvar hör vi 2 snabba pip på Matildas höger spö. Pulsen stiger och jag går snabbt fram och kollar. Ser att linan sakta spänns upp och skriker snabbt till Matilda att det är fisk. Detta spöt fiskades precis i kanten till växtligheten och fisken gick snabbt utåt i sjön. Vi märkte snabbt att det var en bättre fisk men vi kunde inte ana vad det va som Matilda krokat. Fisken ger Matilda en bra fight och hon kämpar på bra. Efter 15 minuters fight kommer Rob (en av guiderna) snabbt och med hjälp av honom kan jag gå i vattnet och håva vår första fisk, en arapaima. Matilda står bara och kollar och kan inte förstå vad hon fått. Jag går upp ur vattnet och 2 guider hjälper matilda medans jag tar korten. Fisken uppskattas till lite över 40 kg och vilken start. PB ökning med hela 36 kilo. Jag tar några snabba kort med kameran och vi låter fisken simma tillbaka. Vi är helt överlyckliga och vilken start på vår resa.
"Just denna känslan finner inga ord alls. Helt sjuk och jag kan inte förstå det." - Citerar Matilda
 

Det var inte föräns igår kväll som hon förstod att hon fått denna fisk på riktigt. Helt sömnlös den kvällen berättar hon att hon bara låg i sängen och kunde inte sluta le och kolla på dessa bilder varav den första är hennes bakrundsbild på datorn. Detta är en dag som hon aldrig kommer att glömma. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: anette

Det leendet har fortfarande inte gått över än. Bra skrivit Erik nästa är din. Ha en bra kväll.

2013-05-30 @ 16:14:20
Postat av: Hasse

Sjukt kul att följa ert fiske ;) Grattis Matilda och mycket bra skrivet Erik! Ha det gott i paradiset ;)

2013-05-30 @ 20:05:02
URL: http://fiskeligan-haze.blogspot.se/
Postat av: Lena Petersson

Bra jobbat Matilda :) måste vara en riktig upplevelse som du kommer att ha med dig hela livet! Måste då oxå säga att jag är stolt över "författaren" till denna text :) väntar med spänning på vad som "krokas" nästa gång vid er ledighet! Kram på er ;)

2013-05-31 @ 08:11:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0