< /head>

Bästkusten och premiär

Såhär dagen efter så kollar man redan tillbaka på bilderna och tänker på vilken underbar dag man haft. Med solen stekandes i ansiktet, ett spö i handen tillsammans med trevligt sällskap så kunde inte så mycket gå fel. 
 
 
 
Eftersom jag har svårt att gå drog Fredrik med sig kanoten för att underlätta fisket.
 
 Klockan sex kom Fredrik förbi Lidköping och plockade upp mig för att fortstätta färden ner mot Tjörn. Planen var som så att vi skulle åka ner för att testa på  fiskelyckan samtidigt som vi skulle spendera tid tillsammans då det var otroligt lång tid sedan förra gången. Det märktes redan i bilen påväg ner att vi båda hade så mycket att säga till varandra. Det var inte tyst en sekund. Jag började oroa mig för att dagen kanske skulle bli tyst under fisket då vi redan fått så mycket sagt i bilen. Väl framme på plats krånglade jag mig ur bilen, stel som jag var, för att klä på mig mer kläder än vad jag räknat med. Termometern visade -2 grader. Varför hade vi åkt så tidigt? Vi skulle ju ändå bara lattja. Det är lätt att säga i efterhand. 
 
 
I princip helt vindstilla gled vi runt. 
 
 Med kläderna på och fikat nerpackat började vi röra oss ner mot vattnet. Jag stakade mig fram på kryckor medan Fredrik drog kanoten bakom sig fyllt med packning. Fixade våra spön och sjösatte kanoten. Jag som är stel som ett kylskåp nu hade riktiga problem med att ta mig i och ur, men när det väl var gjort så gick det perfekt. Vi tog oss endast en 80 meter längre bort längs med en sida för att jag skulle ha lätt att stå och kasta på. Klockan nio var vi redo att starta och Fredrik drar iväg första kastet. Kast efter kast skickas iväg i hopp om att en fin öring skulle kliva på och vara redo för en fight. Ingenting hände första timman. Det var först i mitten av dagens andra fisketimma som fredrik krokade en fin liten fisk som tyvärr inte gjorde något som helst motstånd. Citerar Fredrik "Detta kan vara den lataste jäveln jag stött på!"
 
 
Fisk nummer ett var väldigt seg och gav i princip ingen fight. 
 
 
Fredrik poserar med dagens första fisk.
 
 
Helt fantastiskt. 
 
 Vi satte oss i kanoten för att paddla vidare till ett annat ställe. Jag som är relativt vattenrädd satt till en början och skakade och skrattade nervöst i båten då han började paddla. Det blåste lite så det gick lite vågor som fick den ostabila kanoten att guppa. Jag bet mig i kinden för att klara av att åka hela vägen. En bit påväg så säger Fredrik åt mig att jag ska ta hans spö och börja kasta lite under tiden vi åker. Anledningen till att jag skulle ta hans var att det endast var knappt 6 fot medans mitt spö var 9 fot. Som tur var så hade blåsten minskat och det rörde sig knappt i ytan på vattnet. Jag varierade och kastade varannan höger varannan vänster för att försöka hinna täcka av en större yta. Precis innan vi ska svänga in så lägger jag ett kast ut mot lite mer öppet vatten. Fredrik kläcker då ur sig " Det var ett bra kast, du kastade precis över en djupkant. Nu kommer du få fisk." Det han fick tillbaka var en skrytsam min från min sida, precis som att jag visste vad som skulle ske. Precis som Fredrik hade sagt så fick jag en fisk även jag. Denna var det betydligt bättre fight i. Den gjorde det till och med svårt att landa den. Efter att vi haft ner GoPron i vattnet för att få lite bilder på fisken så var den tillräckligt lugn för att landas. Bakgrunden till att det var svårt att landa fisken var att båda två av oss hade missat få med sig håv till fisket. 
 
 
Fisk nummer två var min. Denna hade betydligt bättre fightkänsla i sig.
 
 
Obeskrivligt vackra fiskar bästkusten levererade. 
 
 Efter plåtning med fisken paddlade vi ut till samma ställe där jag fått fisken och la några kast innan vi bestämde oss för att ta oss tillbaka och längre in i viken ifall fiskarna hade ställt sig där. Ganska så snabbt när vi tar oss dit så krokar Fredrik snabbt och snyggt sin andra fisk för dagen. Tyvärr så var den mindre än tidigare fiskar. Sedan dröjde det inte så länge tills nästa fisk satt för han heller. Denna var hans största landade för dagen om jag inte minns fel. Vi paddlade andra kanten upp för att testa på vägen. Med tanken att nästa vik kanske är bra fortsatte vi längre och längre bort. Med endast en efterföljare och slut på vikar började vi att ta oss tillbaka mot utgångsviken då även tiden började rinna ut. Några sista kast innan vi skulle packa ihop och åka hem. Jag ser hur hela Fredrik gör ett mothugg och hur hans ansikte speglar ett riktigt förvånat men imponerat uttryck. Snabbt försöker jag vända mig om för att se vad som hände då jag bara hinner se ett riktigt plask med en fisk som spottar hans skeddrag. Där mina vänner var dagen största fisk.
 
 
Fredrik som vann i tävlingen mest antal. Efter att jag fått min fisk plockade han upp två små till.
 
 
Denna vackra fisk fick avsluta dagen för oss.
 
 Eftersom han inte fick upp den så tog jag på mig den segern, dagens största. Fredrik vann antalsmässigt 3-1. Helt slut gick vi upp tillbaka till bilen för att ta oss hem. Den resan kan  jag meddela var fylld med så otroligt mycket skratt att ni kommer aldrig tro det om jag berättar. Nu var det mer fråga om ifall vi va tysta från skratt en sekund. Hur som helst så hade jag en otroligt rolig dag på Tjörn tillsammans med en saknad vän.   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0